راه حل برطرف شدن مشکل ارتباط صنعت با دانشگاه از دیدگاه آقای دکتر علی آهون منش دبیرکل اتحادیه دانشگاه­ های غیر انتفاعی کشور (تاسیس پایلوت­های خط تولید صنعت فولاد)

راه حل برطرف شدن مشکل ارتباط صنعت با دانشگاه از دیدگاه آقای دکتر علی آهون منش دبیرکل اتحادیه دانشگاه­های غیر انتفاعی کشور

(تاسیس پایلوت­های خط تولید صنعت فولاد)

 

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی عدم وجود زبان مشترک بین صنعت و دانشگاه را دلیل نبود امکان ایجاد ارتباط بین این دو دانست و برای تعامل بیشتر پیشنهادی را ارائه کرد.

 

علی آهون منش، دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره پیشنهاداتی برای تعامل بیشتر دانشگاه‌ها و صنعت بیان کرد: توسعه و پیشرفت هر صنعت، مستلزم استفاده و به‌کارگیری نتایج تحقیقات و پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در آن صنعت است. اصولا نتایج حاصل از تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه‌ها به علت اینکه در مقیاس آزمایشگاهی انجام می‌پذیرد، قابل استفاده در مقیاس صنعتی و بزرگ نیست و به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آهون منش با بیان اینکه شرایط صنعت با شرایط آزمایشگاهی بسیار متفاوت است، اظهار داشت: در صنعت امکان آزمون به صورت «سعی و خطا» وجود ندارد؛ لذا به دلیل عدم وجود زبان مشترک بین این دو، امکان ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت واقعی و کامل وجود ندارد.

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی گفت: به همین جهت در اغلب کشور‌های توسعه یافته و صاحب تکنولوژی جهت استفاده از نتایج تحقیقات دانشگاهی و آزمایشگاهی و ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت، مراکزی ایجاد شده است که با استقرار خطوط پایلوت، شرایط را برای انجام تحقیقات و آزمایش‌ها به صورت نیمه صنعتی مهیا کرده است. درنتیجه دستورالعمل‌های تکنولوژی قابل استخراج شده است.

وی با ذکر مثالی از صنعت فولاد ایران ادامه داد: صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر که توسعه تکنولوژی حیاتی‌ترین نیاز آن است، به ایجاد چنین مرکز تحقیقاتی جهت ارتباط دانشگاه با این صنعت نیاز دارد. با ایجاد مرکز تحقیقاتی فولاد کشور می‌توان ضمن پیاده‌سازی نتایج تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی، به جدیدترین تکنولوژی‌های لازم نیز دست پیدا کرد و حتی پژوهش‌ها و تحقیقات این صنعت را مدیریت کرده و نقشه راه توسعه صنعت فولاد کشور را به بهترین شکل تدوین کرد.

آهون منش عنوان کرد: در حال حاضر شرکتی به نام «مرکز تحقیقات و پژوهش سهند آهن و فولاد خاورمیانه» با سهامداری بعضی از دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ فولادی کشور، جهت تاسیس پایلوت‌های تولید دانش فنی مورد نیاز شرکت‌های فولادی و تبدیل نتایج و پژوهش‌های دانشگاهی به دستورالعمل‌های تکنولوژی قابل استفاده در صنعت تشکیل شده است.

به گفته وی، در این پایلوت با همکاری اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان صنعت می‌توان تمامی ایده‌ها را به محصول تبدیل کرد.

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی گفت: با ایجاد اینگونه پایلوت‌ها امید است که در آینده نه تنها مشکل ارتباط با صنعت و دانشگاه حل شود بلکه ایران کشور صادر کننده دانش فنی به دیگر کشور‌ها باشد.

وی با اشاره به پیشنهاد فهرست‌بندی نیاز‌های صنایع و سپردن آن‌ها به دانشگاه‌ها بیان کرد: اینکه دستگاه‌های مختلف نیاز‌های خود را فهرست کنند، بار‌ها اتفاق افتاده، ولی چرخ ارتباط دانشگاه با صنعت همچنان لنگان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *